zondag 23 januari 2011

Monnik

Deze monnik die bij de tempel woont, is de bladeren aan het verbranden, die hij in zijn grote tuin bij elkaar geveegd heeft. Hij houdt het stukje grond bij waar de tempel op staat. Dit is voor Thaise begrippen een heel eenvoudige tempel. Er staan wat hutten omheen waar soms andere monikken in verblijven. Af en toe is er een ceremonie. Ik ben daar wel eens bij aanwezig geweest. maar het is saai en duurt lang. Dit komt natuurlijk door de taal die ik niet begrijp. Ook het langdurig op de knieen zitten op een betonnen vloer, houden wij westerlingen niet lang vol. Maar je voeten naar Boedha gericht houden is erg oneerbiedig en verboden. Ook de mantra`s die gezongen worden duren lang en zijn eentonig. Maar hun suk land is naast het bedrijf , van de Familie en ik loop daar graag doorheen, er staan prachtige grote bomen, er is een vijver en er heerst een serene rust. Een goede plek voor meditatie of rust.
Tons

1 opmerking:

  1. Wel een rustig bestaan. Zijn ze nog steeds van gaven en giften afhankelijk of hebben zij andere bronnen van inkomsten?
    Voor een korte tijd benijd ik je om deze rust, maar lang zou ik het toch niet volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen