donderdag 13 januari 2011

Geestenhuisje

Voor ons huisje staan twee geestenhuisjes. Waarom dit er twee zijn, dat weet ik niet. Wel weet ik nog, dat die ene geplaatst is. Toen het huisje verbouwd is, om het voor mij bewoonbaar te maken, kwam het opperhoofd uit het dorp om het in te zegenen. Hiervoor moest er eerst een varken geslacht worden. Dit varken stond in een krat naast de huisjes en het opperhoofd heeft hierbij allerlei gebeden opgezegd. Ook werden er allerlei gekleurde linten om de huisjes gedrapeerd. Ook ik kreeg een bandje om mijn arm, met de nodige gebeden erbij. Daarna werd het varken boven een vuur geroosterd en opggegeten door het personeel, wat er een groot feest van maakte met bier en dans. Dit is alweer een jaar of zeven geleden en de opvolgende jaren, kom ik iedere winter hier een paar weken doorbrengen. Hoor ik hier wat gegrinnik van het thuisfront?  Nu ja, zes weken in totaal.
Tons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten